o investigație realizată de jurnaliștii de la Misreport și publicată marți, 14 noiembrie:
- Am identificat, până în acest moment, 19 site-uri și tot atâtea pagini de Facebook conexate cu acestea, care imită aparența unor publicații independente, dar postează exclusiv propagandă sau chiar conținut fals, favorabile AUR
- Toate cele 19 pagini plătesc constant publicitate către Meta, folosind date de identificare netransparente
- 72.600 de lei au plătit, în 2023, către Meta, toate paginile identificate de noi, pentru a amplifica propaganda AUR pe Facebook
- 15.700.000 de afișări au înregistrat materialele de propagandă sponsorizate, doar în 2023
- O parte din domeniile site-urilor au fost înregistrate fie direct pe numele lui Marius Lulea, prim-vicepreședinte AUR, fie pe companii care au legătură directă cu AUR
sursa : misreport.substack.com/p/special-19-publicatii-independente
„Publicații independente”, marca AUR
Cele 19 de site-uri identificate de noi sunt: 5news.ro, political.ro, anchetatorii.ro, comentatorii.ro, patriotii.info, economistii.ro, presaliberă.ro (acest domeniu folosește diacritice, forma fără diacritice este xn--presaliber-qgb.ro), gazetarii.ro, criticii.ro, politicalinsider.ro, curierulromanesc.ro, temazilei.ro, 4media.info, digipres.ro, agentiadeinformatii.ro, actiunea.ro, 60m.ro, propublica.ro, presaromaneasca.ro.
Despre câteva din acestea am relatat deja în PressOne, în 2021, aici. Într-o analiză publicată anul acesta în RISE Project, am arătat că AUR promovează, prin discursul liderilor săi, amplificat apoi pe rețele sociale, narațiuni dezinformative favorabile Federației Ruse.
Cum le-am conexat cu AUR?
Am căutat în Registrul de domenii RoTLD, pentru fiecare din site-urile identificate de noi, datele publice referitoare la entitatea juridică pe numele căreia a fost înregistrat domeniul de internet.
În mai multe cazuri, domeniile au fost înregistrate pe numele companiei SC DGI Multimedia Design SRL, deținută, potrivit Registrului Comerțului, de Doina Grosu. Compania a colaborat cu AUR, în 2020, în timpul campaniei electorale. Europa Liberă arată că, în 2020, compania a asigurat campania online a partidului. În 2021, aceeași companie a încasat de la AUR 240.000 de lei.